Quarantine

 Assalamualaikum, 


2 April 2021. 

Tarikh yang sangat penting untuk aku sekeluarga. Ceritanya macam ni, abang sulung aku balik hantar isteri dia kat Perak. Then bila sampai sana dia demam, muntah2 semua. Lepastu dia balik ke Perlis. Bila balik Perlis, demam dia still tak surut-surut, siap hilang deria rasa la, deria bau la. So dia pun pergi la hospital untuk check, sekali kena swab test la. 

Makanya, kami sekeluarga pun diarahkan quarantine walaupun waktu tu result swab abang aku tak dapat lagi. Aku rasa Perlis ni strict sebab dia nak jaga status green zone tu. Jadinya pegawai KKM pun melawat rumah kitorang untuk bagi surat quarantine and pakaikan gelang biru (abang KKM tu cakap gelang pink habis, jadi dia bagi pakai gelang biru). 

Pegawai KKM jugak terangkan dekat kitorang cara quarantine kat rumah yang betul. Contohnya kita kena isolate PUI (abang aku), takleh share toilet, pinggan mangkuk semua tu. Lepastu kitorang kena pakai mask and jaga penjarakan even duduk dalam 1 rumah yang sama (strict kan?) Kitorang hanya dibenarkan keluar kalau ada antara ahli rumah yang sesak nafas, kitorang diminta segera ke Unit Kecemasa hospital. Pegawai tu cakap ada kes yang tak keluar even sesak nafas, akhirnya meninggal dunia dan salahkan KKM. So dia bagitau siap2 boleh keluar kalau ada yang sesak nafas or critically ill. 

Jadi bermula lah quarantine di rumah kami bermula 2-4-2021 sehingga 12-4-2021.



Doakan semoga keluarga aku semua sihat selalu dan quarantine ni cepat berakhir. Heheheh.

Okaylah sampai sini dulu, jaga diri semua #KitaBelumMenang.

Salam sayang, Paie.

Comments