Ada apa dalam beg Doraemon aku

 Hai hai Assalamualaikum. 

Lama dah aku tak menulis.. well mostly because aku tak free .. and selalunya sebab aku malas. Hahaha. Harini aku nak sembang pasal beg doremon aku. Beg doremon ni beg yang aku bawak ke mana2 kalau aku nak keluar dari Perlis. Beg ni kira top on the list lah nak kena bawak, kalau tak bawa tu, rasa macam tak lengkap hidup ini (ecewah). 

Sebenarnya beg ni boleh dikatakan beg untuk aku prepare benda yang tak terjangka (emergencies). Jadi, beg ni cater keperluan aku sepanjang aku travel jauh dari rumah. 


Beg ni aku beli kat Batu Ferringhi je, harga dalam RM60 macam tu (takde discount), hahaha. Beg ni nampak kecik je,tapi boleh muat iPad aku, so aku rasa ruang dia agak banyak jugalah. 

Okey, enough with smal talk, lets bedah siasat beg doremon aku ni. 


 Ni list benda yang ada dalam beg aku. 

1. Antibacterial wet wipes

  Tak payah explain kot kenapa nak kena ada benda ni (tambah2 zaman pandemic ni)

2. Sanitizer 

  Well obviously kegunaan dia untuk apa 😌

3. Mini umbrella

Ni aku dapat free je sebab suka join Intel program. Hahaha. Tapi ianya sangat berguna ya, tambah2 Malaysia ni kalau tak panas membahang, hujan lebat (dua2 pun kena guna payung)

4. Foldable shopping bag

Aku kerja kat Penang, and mostly kalau aku keluar pun, aku akan ke Penang. And Penang agak tegas dengan penggunaan beg plastik ni (go green la katakan). Aku pernah one time (masa ni takde beg doremon) pergi Family Mart, masa tu Family Mart baru bukak la belah belah utara ni, aku pun borong la makanan kt situ macam tak makan seminggu. Sekali masa nak bayar tu, bila aku minta beg plastik, beg plastik takde dan tak dijual. Nak taknak berangkut la aku benda2 tu ke kereta, sangat menyusahkan ye, nasib parking dekat. Haish

5.  Pocket Tissue 

Senang nak lap benda2 tumpah ke apa ke, aku rasa dalam handbag setiap perempuan mesti ada tisu. 

6.  Face mask

Walaupun aku memang pakai face mask bila keluar, and dalam kereta aku pun ada face mask, tapi things could happen kan. Macam haritu, lepas makan Da Seo, tetiber face mask aku putus, mungkin muka aku mengembang lepas makan kot (lol), and takde siapa ada face mask, and aku terpaksa ikat face mask tu, and ruin my mood, lol.

 7. Scissor

Gunting bukan untuk digunakan as senjata ye (walaupun ekceli boleh je, hahah). Tapi kadang2 keluar nak kena buka tu buka ni, ataupun ada keperluan like tetiba nampak tudung kau dah keluar benang, kalau tarik dengan tangan, free hair la jawapannya, so gunting jela bahagian yg dah terkeluar tu. And menariknya, gunting aku ni foldable, so dia tak makan ruang sangat. 

 8. Lighter

Lighter ni penting kalau macam kita nak sambut bday ke apa, sebab selalu kedai kek bagi kek n lilin je, dia tak kasi lighter. Boleh juga guna untuk bakar tepi2 surat cinta bagi nampak kretip

 9. First Aid Kit

First Aid Kit aku ni ada basic items je. Beli pun kat Daiso, 5 hengget je. Tapi dia ada semua benda yang aku perlukan, and aku rasa tu pun dah cukup. Dia ada benda2 ni


 10. Powerbank(s)

Powerbank ni selalunya aku bawak 2 sebab kadang2 aku memang heavy usage phone tu (biasalah nama pun bercuti, snap sana sini). And aku guna powerbank yang charge guna magsafe sebab senang, takyah berselirat wayar2 ni semua. 

11. Airpods pro 

Aku bawak airpods ni, selain untuk tengok movie kat iPad bila balik bilik, aku guna airpods untuk tengok tiktok ke dengar lagu ke kat public, yelah, takdelah mengganggu orang ramai kan. 

12. Perfume (refillable)

Perfume bottle ni kecik kan, tapi boleh isi up to 6ml perfume. Kadang2 kan bila kita pi jalan2, kita tau kan badan kita bau tak sedap, ketiak ashem ke apa, boleh la sembur2 sikit nak hilangkan bau yang boleh membunuh itu, and no need to bawak botol perfume yang besar n berat tu. Best part pasal botol ni, sebab dia senang nak refill, refill guna bontot dia je, tayah nak tuang2 ke apa.  

13. Pin box

Aku ada 2 jenis pin box, satu yang besar, satu yang kecik. Ni yang kecik, tapi dia ada semua benda yang aku nak, ada brooch, ada jarum peniti. Sometimes, its not all about me pun. Like the other day, aku keluar ramai2 dengan kawan2, salah sorang kawan aku ni, pin  dia tercabut, dah semua gelabah nak bagi brooch siapa, sebab kalau missing one brooch, tudung tu dah takleh digayakan seperti sebelumnya dah. Jadi disebabkan aku paling tak bergaya, aku pun korbankan la brooch aku 1. Jadi aku nak elakkan situasi di atas dari berlaku lagi, aku pun bawak la pin box ni.

14. Trash bag

Trash bag ni sebab aku tak suka buang sampah merata. So sebelum aku jumpa tong sampah nak buang sampah, aku akan letak dalam plastik sampah ni dulu, sampah assemble! Gituuu

15. Foldable phone stand

Aku tak ingat aku beli kat mana phone stand ni (Shopee ke kedai tah), tapi aku sangat2 in love dengan stand ni. Satu sebab dia besi tau, lepas tu dia boleh laras lagi, and boleh lipat lagi. Sangat berguna untuk aku tengok movie sambil makan sorang2 kat mana2. Takdelah nak sandar2 kat kotak tisu lagi. Hehehe

16. Sanitary pad and disposable panties

Comel kan beg tu ? Korang search je sanitary pad bag kat Shopee, macam2 design ada. This one sepatutnya semua perempuan ada kot dalam beg dorang. Walaupun kita ni pandai kira @ agak bila kita punya menstrual cycle, but kadang2 dia terawal or buat surprise, so better prepare lah awal2. Senang. 

17. Emergency stain remover 

Okay selain ianya berkaitan dengan no 16 tadi, untuk hilangkan stain darah, aku ni agak clumsy bila makan, tambah tambah lagi makanan berkuah, jadi tudung/baju aku selalu ada stain, kalau ada pen ni, aku boleh hilangkan stain tu sebelum basuh, takdalah rasa segan nak selfie bila baju n tudung bersih. 

18. Mini notebook

Sepatutnya ada pen dia sekali kat situ, tapi aku guna masani, so dia takde dalam gambar. Aku selalu keluar dengan mama, so kadang2 dia nak tulis apa2, senang aku bagi dia. Mama aku old style, nak tulis dala buku, tak suka tulis dalam phone,so yeah, deal with it (lol)

Actually ada satu lagi beg, tapi takde dalam gambar kat atas tu sebab aku tengah guna untuk charge phone aku. Beg tu memang untuk aku simpan cable, adapter and all. 


1. Foldable wireless charger (GoMag Trio)

Benda ni useful gila, sebab dia boleh charge 3 devices in one time. Sebab aku guna iphone, apple watch dan juga airpods pro, jadi dia sangat sangat membantu lah. Balik dari jalan, sebelum tidur, letak semua device kat situ (magnet kan, jadi dia melekat), then tidur, esok pagi semua dah fully charged. Dia boleh lipat so jimat space. 


 2. Adapter port wall charger 

Yang ni kan, dia support usb A dengan usb C punya connection, and fast charger lagi tu. Jadi sangat berbaloi, dahla compact dia punya size and design.

3. 3 in 1 charging cable 

Okay, korang kalau nak beli 3 in 1 punya cable kan, make sure beli yang jenama yang support MFI, barulah bateri iphone tak cepat rosak. Aku punya ni, dia brand Anker, dah bertahun pakai, semua boleh guna lagi (microusb, usb c, lightning). 

4. Usb C - usb C charging cable 

Cable ni sebenarnya dia pair dengan GoMag Trio tu, yelah papan tu nak kena ada sumber tenaga letrik jugak, aku boleh guna benda ni untuk charge ipad aku jugak (ipad dah guna usb C ye)

5. Usb C - Lightning cable 

Ni cable pendek je, just in case aku nak charge phone je, takyah la aku nak keluarkan GoMag trio tu, boleh terus guna wayar pendek ni je, fast charging lagi tu.

Korang mesti pelik kan ? Kenapa aku ni banyak kali mention fast charging .. hahah. Actually, fast charging ni penting, tambah2 kalau time kita travel, sebab kadang kita balik hotel sekejap je untuk tukar baju or letak barang, so kalau ada fast charging, kan ke memudahkan hidup, dapat pastikan phone kita tu tak kehabiskan betri masa kita kat luar. Ha gituuu. 

Okaylah, sampai sini dulu aku sembang, sampai jumpa next entry. Bubye, take care and be safe  

Comments